• Träning

    Gång/löpning:
    Totalt i år:

    Cykling:
    Totalt i år:

  • Mål:

    - Att kunna springa igen.

    Tidigare mål:
    - Att springa en mil utan att stanna
    - Att springa en mil under 60 minuter

  • Planerade lopp 2013

    Inga

Powerwalk

Trots att jag kände ett visst motstånd före, så tog jag mig i kragen och gick en powerwalk på löpbandet i gårkväll. 50 minuter senare steg jag av och var svettig och nöjd. Datorn jag har framför löpbandet fungerade inte internet på, så jag kunde inte se på TV samtidigt, dock lyssnade jag på musik. Det gick riktigt bra att promenera med ”bara” musik. Jag måste skaffa mig lite mer peppig musik, till nästa gång.

Matintaget fungerar lysande och appen från shape up är bra. Jag är lite sugen på att väga mig, men ska försöka hålla mig ett tag till.

Annonser

Lång väg kvar

Jag är nöjd med mig själv. Senaste veckan har jag tagit hand om min kropp och gett den bra mat. Den har tackat mig med att säga att den mår bra. I går smög jag i gång träningen med en rask promenad. Allt kändes finemang ända tills jag ställde mig i en provhytt idag. Det är en lång bit kvar, I tell you. Jag ser ut som en flodhäst och fick knappt på mig kjolen jag provade. Jag hade tänkt unna mig ett klädesplagg för att jag varit så duktig, men det blev det inget av med. Lusten att handla kläder försvann omedelbart och av kommer inte att ställa mig i en provhytt förrän om nån månad. Ska jag unna mig något, får det bli en sak eller skor.

Sporrad av tävling

Jag har idag startat en vikttävling med en vän. Vi har tio veckor på oss att gå ner i vikt. Sedan ska vi mäta vem som gått ner procentuellt av oss à la Biggest Loser. Jag hoppas att det här ska vara sporren jag behöver för att inte ge upp efter några veckor.

Slarvar med motionen men inte maten

Jag har suttit och läst i genom mina tidigare inlägg på bloggen och slås av hur otroligt duktig och motiverad jag var för två år sedan. Jag sprang nästan en mil åt gången och tränade fyra dagar i veckan. Ändå tyckte jag då, att jag inte var duktig. Jag jämförde mig med dem som sprang mycket snabbare och längre och tyckte att jag själv var rätt kass. Så här i efterhand tycker jag att jag var superduktig och blir lite ledsen över att jag inte kan springa. Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna göra det igen. Det finns så mycket annat att träna, men det är inget som känns så kul just nu.

Jag har slarvat med träningen under semester, trots min lilla utmaning att promenera 1,5 mil per vecka. Däremot har jag kommit igång bra med att äta vettigt. Jag använder mig av appen Shape up för att hålla koll på kaloriintaget. Den fungerar aldeles utmärkt. Den är enkel och lättanvänd. Nu har det dessutom kommit en ny funktion som heter ”streckkodscanning”. Det innebär att man med hjälp av mobiltelefonen kan scanna in streckkoden på varan man tänkt äta och voila! så läggs produkten in i matdagboken. Hur enkelt som helst.

Vad gäller vikten har jag bestämt mig för att efter den första invägningen, inte väga mig  på länge. Jag ska hålla på ett längre tag med Shape Up och när jag känner att kläderna sitter bättre och att jag är mindre, då ska jag ställa mig på vågen. Tidigare har jag vägt mig minst en gång i veckan och blivit ledsen, irriterad och omotiverad när det har hänt lite eller ingenting och sedan ”tröstat” mig med mat och tänkt: det spelar ju ändå ingen roll, för jag går ju inte ner i vikt. Jag hoppas att kunna komma runt det med att göra på det här sättet i stället.